Thursday 1 December 2016

Belajar Bahasa Iban

Mari belajar bahasa Iban Sarawak

Penggunaan bahasa Iban amatlah luas digunakan oleh orang Sarawak. Malah, ada kaum yang bukan Iban juga pandai menggunakan dan bertutur dalam bahasa Iban. Terdapat juga sesetengah tempat yang menjadikan bahasa Iban sebagai bahasa komunikasi antara mereka walaupun berlainan kaum.

tanpa melengahkan masa lagi, marilah kita belajar bahasa IbanπŸ˜‡πŸ˜—πŸ˜


Belajar bahasa Iban dalam perkataan ✊😍

kita - kitai

kamu - dik / nuan

makan - makai

selamat datang - selamat datai

mari - aram

tahu - nemu

bila - kemaya

ya - au

tidak mahu - enggai

tidak tahu - enda nemu

boleh - ulih

nanti - legi

petang - lemai

lagi - agi

tidak perlu - nibuh

sayang - sayau

sakit - pedis

bawa - bai

cantik - bajik

kacak - sigat

perempuan - indu

lelaki - laki

jahat - jaik

 bagus - manah

kawan - kaban

mati - parai

sihat - gerai

sedap - nyamai

Sekarang, marilah kita belajar dalam ayat πŸ‘ŒπŸ’“

Saya suka kamu - Aku ka ke dik

Kamu suka siapa ? - Dik ka ke siapa ?

Boleh kita berkenalan? - Ulih tua bekelala ? 

Kamu sudah makan ? - Dik udah makai ?

Saya tidak tahu apa yang kamu maksudkan - Aku enda nemu nama utai ko dik

Mari, kita keluar berjalan - Aram, kitai berjalai 

Jangan pergi sana ! - Anang kiak !

Bolehkah kalau saya nak tanya - Ulih ka enti ku ka nanya

Awak dengan siapa ? - Sapa enggau nuan ? 

Jangan kacau saya - Anang nundi aku

Saya mahu pulang - Aku ka pulai 

Sekarang pukul berapa ? - Pukul berapa diatu ?

Barang ini berapa harga ? - Berapa harga utai tu ?

 

9 comments :